Batman Arkham City İnce Ayarları

Arkham City Hugo Strange

Blogumda yazı yazmaya verdiğim çok uzun süren bir aradan sonra bir şeyler yazmak amacıyla klavye karşısına geçtim. 2011 yazında çok ciddi bir projeye, dürüst olmak gerekirse boyumu çok aşan bir projeye heyecanla başladım ancak yoğunluk sebebiyle blogumda yayınlayacağım o yazıyı hazırlamaya ara verdim. Hayatımda ard arda gelen tatsız ve bir o kadar da zaman kaybettirici olaylar yüzünden projeyi dondurma süremin uzaması heyecanımı yitirmeme ve kalitenin epey düşmesine sebep oldu. Öyle ki “ne yazmışım bi okuyayım” dediğimde ben bile sıkıldım. O büyük proje iptal edilmiş sayılmasa da upuzun bir süre için dondurulduğu kesin. Ne hakkında olduğunu dahi yazmıyorum çünkü en iyimser ihtimalle birkaç yıl sonra sil baştan başlayacağım. Ama yazmış olmak için bile olsa ara sıra bir şeyler karalamak lazım. Ben de fazla düşünmeden bu yazının konusunu Arkham City’ nin config dosyalarını editlemek olarak seçtim. Oyun geçen yıl bu sıralarda piyasaya sürüldü. Ve bilgisayarıma kurulduğu günden beri sayısız donanım arızasına tanık oldu. Arızalar yüzünden kaç farklı hard diskte sıfırdan kurulduğunu sayamadım. Oyunun sanatsal yönü ayrı bir yazının konusu,(Evet oyunları bir sanat dalı olarak gören biri olarak oyunun kalitesini belirleyen tüm faktörleri sanatsal yön olarak tanımlıyorum. Tartışmasını yapmaya niyetim de yok) burada sadece config dosyalarından bahsedeceğim. Oyunun config dosyalarını editelemeye ihtiyaç duymamızın sebebi ne? Sadece kaliteyi birazcık daha mı arttırmak yoksa buna mecbur muyuz? Kendime ve başkalarına ait tecrübelerden edindiğim sonuca göre EVET MECBURUZ. Çünkü konsoldan port etmek ve daha kaliteli görsellik sunmak dışında Pc oyuncuları için hiçbir şey yapmayan Rocksteady sağ olsun bizi bmengine.ini’nin her bir satırını ezberlemeye zorluyor. Peki ne oluyor da bmengine.ini’yi kurcalamak zorunda kalıyoruz? Tüm bunlar oyunun texture streaming yöntemiyle ilgili. Oyun ekran kartı ve sistem belleğiniz ne kadar olursa olsun tfc (texture file cache) uzantılı dosyaları kullanarak texture’ları yüklüyor. Bu da level yüklendikten sonra dahi hdd ışığınızın sık sık yanması demek. Hayvan gibi bir CPU ve GPU’nuzun yanına bolca RAM ekleseniz bile nispeten yavaş ve sorunlu bir hard diske sahipseniz büyük bir hayal kırıklığı yaşayabilirsiniz. Oyunun readme dosyasında defrag üzerinde bu kadar durulmasının sebebi de bu. SSD alın diyemeyen Rocksteady yetkililerini mağdur ettiği oyuncu sayısı çok fazla. Benzer bir problemi ben de yaşadım. Önceleri problemin GTX 480’in yanında çok zayıf kalan e6700’ümden kaynaklanabileceğini de düşünerek overclock olayının sınırlarını zorladım ancak çabalarım sonuçsuz kaldı. Tüm oyun boyunca HDD’nin ışığı bir saniye olsun sönmedi. Benzer bir problemi yaşayanlar var mı diye Google amcaya sordum. Türk oyuncuları Batman:Arkham City’nin kendilerinde gayet güzel çalıştığını iddia ederlerken Steam forumları benimle aynı dertten muzdarip olan kullancıların açtığı başlıklarla dolup taşıyordu. Yabancı forumlar “bende i7’li gtx 690’lı  bir high end  sistem var ama stuttering yüzünden ekranı parçalayacağım” tarzı postlar atan insanların haykırışlarıyla inlemekteydi.

DirectX 11 ile yaşanan problemleri iddia eden patch bazı oyuncuların problemlerini çözse de SLI modunda 3 adet GTX 690 kullandığı halde adam gibi performans göremeyen insanlar da var. Rocksteady süper bir oyun yapmış kuşkusuz ama programcıları da sanırım geceleri Batman kostümü giyip suçluları avladıklarından olacak kod yazarken yeterince konsantre olamamışlar. Ancak Unreal Engine 3 kullanmaları da yaptıkları hatayı telafi edebilmemiz için bize olanak sunuyor.  Bu motoru kullanan oyunların ana config dosyalarındaki komutlar hemen hemen aynıdır. Ve bu config dosyaları da oldukça detaylıdır. Kullanıcıya kurcalaması için verdiği ayalar oldukça fazladır. İşte bu yüzden popüler grafik motorları içinde favorim Unreal Engine 3′ tür. Üzerinde oynama yapacağımız dosya Documents and Settings\Kullanıcı adınız\Belgelerim\WB Games\Batman Arkham City\BmGame\Config klasöründe yer alan bmengine.ini. Dosyada değişiklik yaptıktan sonra salt okunur hale getirmek zorundayız aksi  takdirde oyun bizim yaptığımız pek çok değişikliği hiçe sayarak ayarları kendi istediği hale getiriyor. Tekrar değişiklik yapacağımızda salt okunurluktan çıkarmalı ve değişiklikten sonra tekrar sadece okunur hale getirmeliyiz. Config dosyasında texture streaming başlıklı yerde bazı ayarların olduğunu göreceksiniz.Değiştirmemiz gereken ayarlar şunlar: PoolSize MemoryMargin MemoryLoss StopIncreasingLimit StopStreamingLimit PoolSize vereceğimiz değerler 2’nin üsleri olmak zorunda. (512 1024 2048 4096). PoolSize adı üstünde texturelar için ekran kartı belleğinde kullanacağımız havuzun büyüklüğü. Unutmamamız gereken nokta ekran kartı belleğini işgal eden tek şeyin texturelar olmadğı. 1 GB VRAMe sahip bir oyuncu bu değeri 1024 olarak girerse oyun “out of memory” diyerek çökebilir. Ancak biraz önce anlattığım sorunu yaşamaktansa çökme riskini alırım diyen oyuncular bellek miktarınca havuz açabilir. 2 GB VRAM’i olan birinin 2048 girmesi ile 1 gb’lı kullanıcının 1024 girmesi aynı derecede riskli değil elbette. Oyunun aynı anda kullanacağı textureların kapladığı alanın 2 GB olması hem düşük bir ihtimal hem de 2 GB’lık bir ekran kartı en kötü ihtimalle GDDR3 bellek kullanır ve bant genişliği açısından bir sıkıntı yaşama ihtimali düşüktür. GTX 690’ın yüksek hızlı 512 bitlik(GPU başına 256 bit) bellekleri 384 gb/sn’lik veri akış hızı sağlarken bu kartı kullanan biri gönül rahatlığıyla bu değeri 4096 yapabilir. MemoryMargin’ e de gireceğiniz değerler 2’nin katları olmak zorunda ve buraya da ne kadar yüksek değer girerseniz o kadar iyi. Hemen altındaki MemoryLoss ise 0 olmak zorunda.  StopIncreasingLimit  ve  StopStreamingLimit’i olabildiğine yüksek tutmak zorundasınız. HysteresisLimit denen yerle oynamanızı -eğer sıkı bir oyun nerdü değilseniz- tavsiye etmem. Level of Detail of 3D Graphics isimli kitapta uzunca anlatılan HysteresisLimit isimli kavramın 3d sözlüğündeki karşılığı diğer terminolojilerdeki karşılığıyla aynı değil.  Bunu arttırmak düşük bir ihtimal LOD kalitesini arttırır başka bir işe yaramaz. Hysteresis konusuna bambaşka bir yazıda girmeyi düşünüyorum. [TextureStreaming] bölümünden [Core.System]yazan yere gelelim. Burada değiştirmemiz gereken ayarlar şunlar. bU ayarları yükselttiğiniz takdirde RAM kullanımız artacak ve HDD’ye erişim azalacaktır: StaleCacheDays(30’un katları olarak girmemiz şart) MaxStaleCacheSize MaxOverallCacheSize(bu da 30’un katları olmalı) PackageSizeSoftLimit(900’ün katları olmak zorunda) Bu kısımda AsyncIOBandwidthLimit ve SizeOfPermanentObjectPool isimli bir opsiyonları da göreceksiniz.  AsyncIOBandwidthLimit 0 ve  SizeOfPermanentObjectPool da  olduğu gibi kalmalı. Ani takılmalarla ilgili değiştirebileceğiniz ayarlar bunlar. Ekran kartınızın kontrol panelindeki adaptive VSYNC özelliği ve oyunun dahili VSYNC seçeneği kapalı olmalı. Her ne kadar FRAPS tersini söylese de VSYNC açıkken oyun kare limitini tazeleme oranındaki değerle eş tutmuyor tazeleme oranınızdaki değerin 1/2’sinin üstüne çıkmanıza izin vermiyor. Yukarıdaki ayarlar oyun ortasında HDD erişimini tamamen kapatmayacak sadece azaltmaya yarayacaktır. Bu yüzden sık sık defrag yapmalı(sürücünün tamamını, sadece oyunun kullandığı dosyaları değil)ve HDTune ve Crystal Disk Mark gibi yazılımlarla diskinizin performansını kontrol etmelisiniz. Belki Arkham City hakkında başka bir yazı yazarım ancak 3 cümleyle oyun hakkındaki görüşlerimi özetlemezsem çatlarım: “3 filmlik The Dark Knight serisi sayesinde çizgi roman uyarlaması filmler bundan sonra büyük bir ciddiyetle çekilmek zorunda olduğu gibi Arkham serisi sayesinde de çizgi roman uyarlaması oyunların çıtası epey yükseldi.  Arkham City sadece çizgi roman uyarlamalarının değil tüm dijital oyunların prestijini arttırabilecek kadar büyük bir sanat eseri. Bu yüzden bu oyun PClerimizde sorunsuz çalışmayı hak ediyor.”

Reklamlar

Batman Arkham City İnce Ayarları” üzerine 6 yorum

  1. hocam donanımhaberde Batman: Arkham Knight’ın da ayarları doğru yapılırsa sıfır takılmayla oynanabileceğini yazmıştınız. orada hangi ayarları yapmamız lazım?

    1. Sıfır olmasa da sıfıra yakın takılmayla oynanabilir evet. Ancak ayarları anlatması oldukça zor çünkü sistemden sisteme farklı bir config dosyası ayarı gerekebiliyor. belki bir rehber hazırlayabilirim, ama WB oyunu adam ederse gereksiz bir hale gelir.

  2. Geri bildirim: Carnage86

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s